Illustratieve afbeelding van een wielrenner die door de bergen rijdt

Racefiets

Veel mensen die beginnen met fietsen kiezen voor een racefiets. Een racefiets is een lichte fiets waarbij snelheid het belangrijkst is. Hierbij fiets je in een sportieve houding waarbij je ver voorover zit gebogen. Of een racefiets ook iets voor jou is lees je in dit artikel. Hierin kom je alles te weten over de verschillende soorten, en welke racefiets het best bij je past. Zo weet je precies waar je op moet letten bij het kopen van een racefiets.

Wat is een racefiets voor soort fiets?

Een racefiets is een lichtgewicht fiets, geoptimaliseerd voor snelheid en voor gebruik op verharde wegen. De fiets heeft een licht frame zodat deze zo weinig mogelijk gewicht heeft. Ook de banden zijn erg smal om zo weinig mogelijk weerstand te hebben. Verder heb je de beschikking over veel versnellingen. Zo kan je het ideale ‘verzet’ kiezen, bij elke snelheid en op elk terrein.

Ook vind je op bijna alle racefietsen zg. klikpedalen. Hierbij klik je speciale wielrenschoenen vast aan je pedaal. Zo kan je ook met je voet die omhoog gaat kracht zetten tijdens het fietsen. Van belang is ook een set goede remmen die veilig werken bij een hoge snelheid. Als beginner rijd je op een racefiets al snel zo’n 25 tot 30 km/u. En heb je al wat meer ervaring? Dan kan dit zelfs oplopen tot zo’n 45 km/u. De meeste moderne racefietsen hebben schijfremmen, een aantal heeft velgremmen.

Het zijaanzicht van een rode racefiets met het kenmerkende drop-bar stuur
Foto van een racefiets tegen een hek aan het water, met het kenmerkende stuur (drop-bar) – Michael Myers

Wat ook opvalt aan een racefiets is het stuur, dit noem je een drop-bar. Dit is een gebogen stuur met een bovenste deel en een deel dat met een ronding naar beneden buigt. Deze ronding noem je de drop. Het stuur heeft deze vorm zodat je het op verschillende manieren vast kan houden. Dit zorgt ook voor de kenmerkende zithouding op een racefiets. Hier lees je zo meer over.

Tot slot is een racefiets zo kaal mogelijk, dit om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Je hebt dus geen spatborden, geen standaard, geen bagagedrager en geen verlichting. Ook een bel ontbreekt vaak, al zou ik dat juist wél aanraden. Veiligheid boven alles!

Kenmerken van een racefiets

Samengevat herken je een racefiets aan de volgende kenmerken:


De zithouding op een racefiets

Een racefiets is een sportieve fiets waarbij je een ver voorovergebogen zithouding hebt. Een belangrijke reden voor deze houding is dat je minder wind vangt en dus minder luchtweerstand hebt. Maar ook kan je in deze houding meer kracht zetten omdat je meer gewicht op je trappers over kan brengen.

De juiste framemaat en zadelhoogte

Je bereikt deze zithouding door je racefiets goed af te stellen. Het belangrijkste is hierbij dat je de juiste framemaat hebt. Maar ook je zadel moet op de juiste hoogte staan en de juiste zithoek hebben. Als je pedaal de onderste stand heeft moet je knie licht gebogen zijn. Ook de afstand tussen zadel en stuur is van belang. Zowel je schouders als armen moeten ontspannen zijn.

Voor het bepalen van de juiste framemaat en zadelhoogte kan je gebruik maken van twee formules. Hiervoor heb je je binnenbeenlengte nodig. Deze bereken je op de volgende manier: ga met rechte rug tegen een muur staan en je voeten een klein stukje uit elkaar. Meet de afstand tussen de onderkant van je kruis en de grond.

Illustratie ter verduidelijking van het opmeten van de binnenbeenlengte

Zo bereken je de juiste framemaat

Het beste is om een racefiets zelf uit te proberen. Toch kan je ongeveer de framemaat berekenen die je nodig hebt. Vermenigvuldig de binnenbeenlengte met 0,68 en rond af naar beneden.

Framemaat = binnenbeenlengte x 0,68

Zo bereken je de juiste zadelhoogte

Net als de framemaat kan je de zadelhoogte ongeveer berekenen. Hiervoor gebruik je ook de binnenbeenlengte maar nu vermenigvuldig je deze met 0,883.

Zadelhoogte = binnenbeenlengte x 0,883

Voorbeeld: je binnenbeenlengte is 80 cm. De berekende framemaat is dan 80 x 0,68 = 54,4. Afgerond is dit 54. De zadelhoogte is 80 x 0,883 = 70,64. Dus ergens tussen de 70 en 71 cm.

Bij het kiezen van de framemaat val je soms precies tussen twee maten in. In dat geval kan je het best voor de kleinere maat kiezen. Een iets te klein frame is namelijk makkelijker aan te passen dan een te groot frame.

Jouw ideale zithouding bepaal je pas in de loop van de tijd. Te ver naar voren zitten is namelijk niet heel comfortabel en kan op de duur klachten opleveren. Je zal merken dat je, als je vaker fietst, vanzelf een voor jou fijne balans zal vinden. Wil je het echt serieus aanpakken? Dan kan je ook kiezen voor bikefitting. Hierbij wordt alles opgemeten aan je lichaam zodat je een perfect aangepaste fiets kan aanschaffen.


Welke soorten racefietsen zijn er?

De ene racefiets is de andere niet. Naast de allroad racefiets heb je ook specialistische racefietsen. Waar de ene geschikt is voor lange en comfortabele ritten is de ander gericht op pure snelheid. Als je wil beginnen met wielrennen is een allround racefiets vaak het eerste model fiets dat je koopt.

Globaal kan je zeggen dat er vijf verschillende soorten racefietsen zijn:

Allroad

De allroad racefiets is een fiets die voor verschillende manieren van wielrennen is te gebruiken. Je fietst hiermee vooral op verharde wegen maar kan af en toe, zoals met de gravelbike, ook een onverhard pad kiezen. Zowel de voorvork als achtervork is vaak geschikt voor smalle en wat bredere banden. De zithouding op een allroad racefiets is net iets comfortabeler dan van een pure racefiets. Dit soort fietsen is ideaal voor wie nog niet precies weet wat hij of zij wil.

Het nadeel van de allroad fiets is dat deze van alles een beetje kan. Dus het is een redelijke racefiets en een redelijke gravelbike.

Foto van een allroad racefiets van het merk Merida
Foto van de Merida Sculptura Endurance 300, een voorbeeld van een allroad racefiets – Merida

Aero

De aero racefiets is meer gericht op pure snelheid. Het frame zal nog lichter zijn dan bij de allroad fiets. Ook is het hier niet mogelijk om voor bredere banden te kiezen. De aero fiets kies je vooral als je zo snel mogelijk op verharde wegen wil fietsen. Waar een allroad fiets een wat ronder frame heeft zal dit bij de aero wat platter zijn. Alles om zo weinig mogelijk weerstand te ondervinden.

Het nadeel van de aero fiets is dat de houding sportiever is en dus minder comfortabel dan op de allroad en endurance racefiets. Als je begint met wielrennen kan je dus beter voor een van de twee andere kiezen.

Foto van een aero fiets van het merk Giant
Foto van de Giant Propel Advanced 2, een voorbeeld van een aero racefiets – Giant

Endurance

Bij een endurance racefiets ligt de nadruk op langere ritten. De fiets is ontworpen met comfort in het achterhoofd. Je zit dus comfortabeler op een endurance fiets maar zal minder hard kunnen. Dit soort fietsen is ideaal als je wat relaxter langere fietstochten wil maken maar toch wel wat snelheid wil maken. Als dat je doel is kan je dus beter voor een endurance fiets gaan dan voor een van de andere soorten. Dit geldt ook voor beginnende wielrenners.

Het nadeel van de endurance fiets is dat deze minder is gericht op pure snelheid. Maak je een tocht met anderen die op een aero racefiets zitten dan is het lastig deze bij te houden.

Foto van een endurance racefiets van het merk Trek
Foto van de Trek Domane AL 2 Gen 4, een voorbeeld van een endurance fiets – Trek

Tijdrit racefiets

Een tijdrit fiets is voor wie korte afstanden op volle snelheid wil kunnen rijden. De fietsen zijn hier speciaal op ontworpen waarbij je nog lager zit dan op een gewone racefiets. Tijdritten fietsen is een sport apart en er zijn dan ook weinig beginners die hier voor kiezen. Toch wilde ik deze fietsen benoemd hebben. Je kiest voor een tijdritfiets als je in je eentje een kortere afstand op volle snelheid wil rijden.

Het nadeel van een tijdrit fiets is dat de houding alles behalve comfortabel is. Ideaal voor korte stukken, maar tijdens een toertocht of fietsen in gezelschap zal je hier niet met veel plezier op toeren.

Foto van een tijdritfiets van het merk Giant
Foto van de Giant Trinity Advanced SL 1, een voorbeeld van een tijdritfiets – Giant

Lichtgewicht of klimfiets

Tot slot is er nog de lichtgewicht racefiets of klimfiets. Deze fiets is bedoeld om mee te klimmen, dus voor gebruik in de bergen of een heuvelachtige omgeving. Ook hier is comfort minder van belang, en dit maakt de fiets minder geschikt voor langere tochten. Ook de klimfiets zal door beginners niet vaak worden gekozen.

Het nadeel van de klimfiets is dat je hier minder comfortabel op zit dan een allroad, een endurance of zelfs een aero fiets.

Foto van een lichtgewicht racefiets (of klimfiets) van het merk Orbea
Foto van de Orbea ORCA M30, een voorbeeld van een klikfiets – Orbea

Welk type racefiets past bij jou?

Je ziet het, er zijn heel wat soorten racefietsen waar je als beginner uit kan kiezen. Als je niet als klim- of tijdritspecialist zal beginnen is de endurance fiets misschien wel de beste keuze. Twijfel je tussen een racefiets en een gravelbike? Dan kan je misschien het beste kiezen voor een allroad fiets. En ga je voor de pure snelheid dan is de aero racefiets je op het lijf geschreven.

Maar misschien vind je comfort belangrijker dan snelheid. Of verken je liever de onverharde paden? Dan zijn er nog heel wat andere soorten fietsen waar je uit kan kiezen. Oriënteer je vooral goed en lees meer over deze andere soorten fietsen. En probeer vooral zelf eens een fiets uit, dat is toch de beste manier om erachter te komen wat jou het beste ligt!

Hier lees je alles wat je moet weten als je wil beginnen met wielrennen, mountainbiken of recreatief fietsen. Van het kiezen van de juiste fiets en handige accessoires tot het ontdekken én zelf maken van de mooiste fietsroutes.